Wolnica 1
Poznań 61-764

+ 48 606 784 230
wlkp@nszzpp.pl

 

18 - 08 - 2021 - Poznańscy strażacy i studenci chcą poprawić bezpieczeństwo kierowców. Są dwa projekty 🚒💪👍✌️ 🇵🇱 (...) - źródło : www.poznan.tvp.pl

1

Strażacy oraz specjaliści z Politechniki Poznańskiej pracują nad nowoczesnym sposobem informowania kierowców o zbliżającej się karetce lub wozie strażackim na sygnale.

Zdarza się, że kierowca nie dostrzega nadjeżdżającego pojazdu na sygnale. Może to spowodować, że jadący do zgłoszenia ratownicy bądź strażacy sami będą potrzebować pomocy. Tak było kilka lat temu w Poznaniu, gdy po zderzeniu z wozem strażackim do szpitala trafił dostawca pizzy.

Koledzy pojechali go odwiedzić dzień lub dwa dni później. Kierowca mówił: panowie, ja przecież ustąpiłbym wam pierwszeństwa, tylko ja nie słyszałem. Głośno słuchałem radia, bo to była druga w nocy – mówi poznański strażak Paweł Staniec, który właśnie po tym zdarzeniu wpadł na pomysł, by ostrzegać kierowców o nadjeżdżającym pojeździe uprzywilejowanym poprzez radio zamontowane w samochodach. Z pomocą przyszedł krakowski konstruktor, który utworzył prototyp.

Niezależnie od tego, jakiej stacji słuchają kierowcy, ten sygnał z naszego nadajnika nałoży się na częstotliwości FM, dzięki czemu każdy użytkownik usłyszy ten sygnał w swoim pojeździe – mówił wtedy Piotr Rek, menedżer firmy CDVI Polska.

Do wprowadzenia takiego rozwiązania potrzebne są jednak zmiany w prawie. Poznańscy strażacy ze swoją petycją dotarli już do Sejmu. Od zeszłego roku działa Parlamentarny Zespół ds. Trzeciego Sygnału dla Pojazdów Uprzywilejowanych. 

To jest pozytywne, że są jeszcze sprawy, które nie dzielą polityków. My, jako zespół parlamentarny, zgłosiliśmy taką rekomendację. Ruch należy przede wszystkim do resortu – podkreśla poseł Polskiego Stronnictwa Ludowego Krzysztof Paszyk.

To musi być dobra ustawa lub rozporządzenie. Nikt nie może się do tego przyczepić. Wchodzimy na częstotliwości nadawców komercyjnych, którzy za koncesje płacą ciężkie pieniądze, do tego dochodzi problem z reklamodawcami – zauważa Dariusz Wojcieszak z NSZZ Pracowników Pożarnictwa.

Mniej więcej w tym samym czasie na Politechnice Poznańskiej powstaje alternatywne rozwiązanie tego samego problemu. Studenci mieli już okazję sprawdzić swój pomysł w praktyce podczas testów w fabryce Volkswagena.

Nasze urządzenie jest totalnie inne, bo stara się zebrać dźwięki z otoczenia i rozpoznać ten konkretny sygnał – tłumaczy Paulina Sznajdrowska z koła naukowego Emersense Politechniki Poznańskiej.

Oba zespoły nie muszą ze sobą rywalizować, bowiem ich rozwiązania się uzupełniają. Doszło zresztą już do pierwszego spotkania strażaków i studentów.
 
- źródło : www.poznan.tvp.pl

2021 © Wielkopolski Zarząd Wojewódzki Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Pracowników Pożarnictwa. All Rights Reserved.